Leveranciers: hoe bewaak je de kwaliteit?
Regelmatig krijgen wij vragen over hoe je omgaat met leveranciers en ISO-normen. Je wilt natuurlijk een goede kwaliteit leveren, dat verwacht je ook van je leveranciers.
Meestal gaat de samenwerking goed. Maar wat als een leverancier niet nakomt wat afgesproken is? Hoe pak je de kwaliteit van leveranciers nu op een ISO verantwoorde wijze aan?
Bepaal je eisen en verwachtingen
Eerst wil je bespreken hoe de werkzaamheden nu gaan. Een manier om dat volgens de ISO-norm te doen is door een cijfer te geven van 1-10 op de volgende onderdelen:
- Prijs/kwaliteit
- Service
- Cijfer
- Communicatie
- Accuratie
- Klachten
7 of hoger:
Leveranciers die hoger scoren dan een 7 daarmee gaat het goed. Bespreek jaarlijks de speerpunten en plannen met elkaar.
6 of lager:
Hoogste tijd voor een gesprek met je leverancier. Wat kunnen jullie samen doen om de samenwerking op een hoger level te brengen? Je streeft naar een win-win situatie. Documenteer de afspraken en beoordeel na een aantal maanden opnieuw.
Wat kan de leverancier eisen?
In de regel zal een leverancier niet zoveel eisen, maar wel de werkzaamheden willen voortzetten. Als je dus de factuur op tijd betaald, wordt dat gewaardeerd. Ook is het prettig om goede communicatie onderling te hebben.
Wil jij gestructureerd met inkoop en leveranciers aan de slag? Neem dan contact met ons op, we vertellen je graag wat ISO 9001 hierin voor je kan betekenen.